banner ad
6

Kış Fotoğrafları

Yazı ve Fotoğraflar: Gökhan Korkmazgil

Kış ayları, fotoğraf için umulmadık olanaklar sunar. Doğa koşulları zorlu, hava soğuk ve yağışlı olabilir. İyi giyinir, donanır, makinenizi korursanız karşılığını alırsınız. Günler kısalmıştır. Gününüzü iyi planlarsanız harika fotoğraflar için yeterince zaman kaldığını görürsünüz. Güneş ışığı yeryüzüne daha yatay gelmeye başlamıştır. Işığın rengi değişmiş, gölgeler uzamış, bulutlar daha görkemli hale gelmiştir. Pozlama ve beyaz dengesi bilgilerinizi kullanarak keyifli anlar yakalayabilirsiniz. Sonbahar fotoğrafçılarının gözde tercihi renkli yapraklar savrulup gitmiş, yaz günlerindeki bol yapraklı yemyeşil ağaçların yerini çıplak kuru dallar almıştır. Olsun, mükemmel ağaç siluetleri çekebilirsiniz. Ya da doğanın birer geline dönüştürdüğü karlı ağaçlar sizi mutlu edecektir. Buz saçakları çok keyifli fotoğraf nesneleridir. Karlı dağlar yazın olduğundan daha etkileyici değil midir? Buz tutmuş göl manzaraları, beyaz örtü ile kaplanmış yamaçlar size her zamankinden zengin fotoğrafik seçenekler sunar. Ayrıca kayak, kızak, buz pateni, kar motosikleti, karlı dağ tırmanışı gibi kış aktiviteleri zengin bir görselliğe sahiptir. Hava kötüyse bile evde oturup yakınmak mı, yeni seçenekleri keşfetmek mi, size kalmış!

Hazırlık Önemlidir

Kış ve soğuk hava fotoğrafçılığında en önemli nokta, iyi hazırlanmaktır. Bu hazırlık, iyi giyinmekle başlar. Sıcak tutan ve rahat hareket etmenize olanak veren giysiler, uygun bot veya kar ayakkabıları, bere, parmaksız eldiven (ne de olsa fotoğraf makinesinin kontrollerine ulaşmak gerek!), güneş gözlüğü, su geçirmez fotoğraf çantası gibi malzemeleri ince ince düşünmelisiniz. Üşümüş ve ıslanmış bir fotoğrafçının kış fotoğrafı serüveni çok kısa sürer!

İkinci kritik nokta, fotoğraf makinelerimizin pilleri ile ilgilidir. Soğuk havada pillerimiz her zamankinden daha çabuk tükenir. Eğer makineniz pil bitti sinyali veriyorsa bu pili çıkarıp avuç içinde ya da vücut ısısında bir süre ısıtırsanız yeniden kullanılabilir hale gelir. Mutlaka yedek pil bulundurmalı, bu pili de çantada değil, vücut ısımızın korunabildiği iç cebimizde taşımalıyız. Makinemizin LCD ekranı aşırı soğukta çalışmayabilir. Objektifler buğulanabilir, hatta buzlanabilir. Çözünmeden silersek çizme tehlikesi vardır.

WB (Beyaz Dengesi) filtreleri, Renk Düzeltme filtreleri, Ultraviyole ve ND (Nötral Yoğunluk) filtreleri karlı alanlarda kullanışlı olabilecek yardımcı araçlardır. Karlı alanlarda geniş beyaz yüzeylerden yansıyan ışığı hesaba katmalısınız. Bu nedenle genelde fazla ışık koşullarında ND filtreler işinize yarayacaktır.

Doğru Pozlama

Kar fotoğraflarında en sık rastlanan sorun doğru pozlama yapamamaktır. Fotoğraf makinelerimiz ne kadar gelişmiş olursa olsun her tür ışık koşulunda mükemmel sonuçlar veren cihazlar değildir. Makine pozometrelerine karlı sahnelerde tam olarak güvenmemelisiniz. Makine pozometresi yönelttiğiniz her nesnenin tonunu % 18 gri olarak kabul eder ve buna göre bir ölçüm değeri verir. Bu nedenle pozlamayı tamamen makineye bırakırsanız fotoğraflarda kar beyazı değil, kirli gri ya da maviye çalan bir gri renk ortaya çıkar. Yani bembeyaz karı hafif gri olarak çekmiş olursunuz. Bu sorunu bertaraf etmek için bazı çözümler önerilebilir. Deneyimlerinize güvenerek manuel pozlama yapabilirsiniz. Poz telafisi kullanabilirsiniz. RAW çekim yaparak sonradan gerekli düzeltmeleri yapabilirsiniz. WB filtreleri kullanarak makineye beyazı tanıtabilirsiniz. Makinenizin menüsündeki “WB Ayarları” bölümünde elle Kelvin değeri girerek beyaz ayarına müdahale edebilirsiniz. Pratik bir çözüm olarak poz düzeltmesi yapmanız yeterli olacaktır. Açık havalarda +2 stopluk bir poz düzeltmesi yapmanız uygun olur. Bulutlu ya da az ışıklı karlı ortamlarda karın yansıtıcılığı azalmış olacağından +1 stopluk bir düzeltme yaparsanız yeterli gelecektir. Fotoğrafı seven kışı da sever!

 

Yorumlar (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. SERDAR diyor ki:

    ND filtrenin bu koşullarda işlevini anlamadım. Zaten kar rengi dogru çıksın diye fazla pozlama yapıyoruz. ND filtre tam tersine işlev yerine getiriyor. Açıklansa da bizde ögrenmiş olsak. Selamlar.

  2. Gökhan Korkmazgil diyor ki:

    Serdar Bey iyi günler,
    ND filtre kullanmak, fazla pozlama yapmanızı engellemez. ND filtre, makinenize giren ışık şiddetini azaltmaya yarar. Pozlamaya etki eden diğer faktörleri (perde hızı ve ISO değeri) değiştirerek pozlamanızı yine fazla yapabilirsiniz. ND filtre kullanmak birkaç açıdan yararlı olabilir. Öncelikle karlar arasında akan bir derenin fotoğrafını çekerken ya da karlı bir şelaleyi görüntülemek istediğinizde ya da karlı bir ortamda hareket/hız fotoğrafı çekmek istediğinizde yeterince uzun perde hızı kullanabilmenize olanak sağlar. ND filtreler makineye giren ışığı kontrol etmek için kullanılabilecek yöntemlerden sadece birisidir ve görece kısa perde hızlarında da uygulanabilir. İkincisi, hareket değil de manzara çekiyor olduğunuzu düşünelim, elinizde ND filtreniz varsa pozometrenizin izin verdiği diyafram değerlerini kullanmaya zorunlu kalmazsınız, çünkü manzarada her zaman en kısık diyafram değerleri en iyisidir diye bir kural olamaz. Üçüncüsü, eğer objektifinizi iyi tanıyorsanız, en iyi performans gösterdiği bir diyafram aralığı vardır. (Ortamdaki fazla ışık nedeniyle) belli bir diyafram değerini geçince keskinlik düşer. Özetle, ND filtre kullanmak, yazıda anlatıldığı gibi, otomatik pozometrenin öngördüğünden birkaç stop fazla pozlama yapmanıza engel değildir, sadece bu pozlamayı daha açık diyafram ya da biraz daha uzun perde hızı bileşeni kullanarak yapmanıza yardımcı olur.
    Umarım yardımcı olabilmişimdir,
    Selamlar…
    Gökhan Korkmazgil

  3. Mehmet Köse diyor ki:

    "Makine pozometresi yönelttiğiniz her nesnenin tonunu % 18 gri olarak kabul eder ve buna göre bir ölçüm değeri verir. Bu nedenle pozlamayı tamamen makineye bırakırsanız fotoğraflarda kar beyazı değil, kirli gri ya da maviye çalan bir gri renk ortaya çıkar. Yani bembeyaz karı hafif gri olarak çekmiş olursunuz. "
    Burada sabit bir markayı baz alıp %18 gri üzerinden ölçümü kastetmişsiniz. Bu pek doğru olmaz. Çünkü bu teknik Canon tarafından kullanılan beyaz ölçüm tekniğidir. Örneğin Nikon beyaz dengesini RGB sensörüyle ölçer ve burda %18 gri kuralı yoktur. Canon 7D ve sonraki modellerinde ancak RGB sensör kullanmaya başlamıştır.  

    • Gökhan Korkmazgil diyor ki:

      Mehmet Bey iyi günler,
      yazımda hiçbir markadan söz etmedim, zaten makinenin hangi ölçüm tekniğine bağlı olarak yanıldığı da önemli değil. Nikon başka ölçüm tekniği kullandığı halde yine de yanılmaktadır. Yani Nikon kullanırken de karlı alanlarda çekim yaparken poz düzeltmeleri yapmak durumundayız. Yazıda daha çok, küçük pratik çözüm önerileri ortaya koymuştum.
      İlginize teşekkür ederim.
      Gökhan Korkmazgil

      • Murat TOPAL diyor ki:

        Asıl ölçümüz ne olmalı. Fotoğrafta genelde amaç çıplak gözle gördüğümüze yakın bir görüntüyü elde etmek. Göz beyazı arar özellikle kar fotoğraflarında. Makinenin Beyaz ayarı yapmamız kaçınılmaz bir durum. RAW işlemeye ne kadar az pay bırakırsak o kadar iyi. Paylaşım için teşekkürler.

  4. Ekrem diyor ki:

    Arkadaşlar özetle,eğer fotoğraflarınızda gerçeküstü sonuçlar elde etmek istiyorsanız deklanjöre basmadan önce nasıl sonuç alacağınızı bilecek bilgi birikimine sahip olmalısınız.

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.